Eerste week stage! Ging niet helemaal als gepland…

5 september 2021 - Carlow, Ierland

AHHH ik ben op stage geweest!!! Askea Boy’s  Catholic National School. Een mond vol, dit is de naam van de school. Misschien denk je wel ‘boy’s school?’ Ja, een school met alleen maar jongens. En niet alleen dat… nee ze dragen ook nog eens allemaal een uniform!

Maandag heb ik een rondleiding door de school gehad en heb ik mijn stagebegeleider ontmoet. Mijn stagebegeleider is een jonge vrouw die nog maar 2 jaar op deze school werkt. Ze geeft les aan een combi klas. Dit houdt in dat er 2 verschillende groepen in 1 klaslokaal zitten. Het gaat om de groepen: Senior Infants & 1st Class. De senior infants is de jongste groep van de 2, de kinderen zijn 5/6 jaar op dit moment. 1st Class is de oudere groep, deze kinderen zijn 6/7 jaar op dit moment. Ik zou denken dat dit dus groep 3/4 in Nederland is. Maar ik vind het lastig inschatten. De school is best wel heel erg groot! Ik ken de school nog niet zooo goed dus weet niet hoeveel lokalen er zijn! Maar het zijn er een hoop. Ook het schoolplein is heel groot. Ze hebben een soort speeltuin voor de jongere kinderen, een plein met stenen ondergrond voor basketbal en een grasveld voor voetbal. En niet zo’n klein veldje… nee echt mega groot! Vind ik dan he! Ik ben vergeten foto’s te maken maar zal er voor zorgen dat dat nog komt!

Dinsdag ben ik echt begonnen. De kinderen komen om 8.55 op school binnen en ik moest er van mijn stagebegeleider ook om 8.55 zijn. Dan denk je huhh zo laat? Ja zo laat. Het schijnt dus dat het normaal is om zo laat mogelijk op school te komen en zo vroeg mogelijk weg te gaan🙈 de kinderen kwamen binnen en om 9.05 moesten ze binnen zijn. Er waren er 4 te laat. Maar dat is allemaal geen probleem! Eerst hadden de kinderen speelgoed op hun tafel, dus daar hebben ze denk ik wel een uur mee gespeeld. Daarna deden we een voorstel rondje. De kinderen moesten hun naam, leeftijd en iets wat ze in de vakantie hebben gedaan of iets wat ze leuk vinden om te doen aan de juf vertellen. Daarna gingen de jongens kleuren. Na het kleuren was het tijd voor pauze. Eerst 15 minuten buiten spelen en daarna ligt er een bak met tussendoortjes voor ze klaar. Het eten word op deze school allemaal geregeld. Na het buitenspelen staat er dus gewoon een bak met eten buiten het lokaal. Dit word aan de kinderen uitgedeeld. Als de kinderen buiten spelen mogen de leerkrachten ook even pauze houden en wat eten/drinken. De ouders hebben thuis alle boeken moeten kopen dus die hadden de kinderen vandaag mee. Aan mij de taak om die allemaal te voorzien van naam en ze te sorteren op klas en vak. Een hoop werk!! Maar wel chil om te doen. Toen ik klaar was mochten de kinderen weer naar buiten voor de grote pauze. 20 minuten buitenspelen, voor mij 20 minuten om mijn brood op te eten. Toen de kinderen binnen waren stond er weer eten voor de deur. Het is soepdag dus ze kregen soep. Om 14.15 mogen de Senior Infants naar huis toe, om 15.15 mogen de 1st class kids. Naar huis toe. Waarom? Geen idee. Toen mijn stagebegeleider de kinderen in een rij had gezet zei ze tegen mij: “als je de tafels schoonmaakt en de stoelen erop zet kun je naar huis. Ik weet niet hoe lang ik wegblijf, ligt eraan of ouders misschien laat zijn.” Ik vond dit maar raar en geloofde er niks van. Dus toen ik dit had gedaan ging ik de vloer vegen, het was een grote bende. Dus toen mijn begeleider binnenkwam zei ze: “nee dat hoef je echt niet te doen joh! We hebben schoonmakers! Ga lekker naar huis, je zult vast moe zijn. Ik ga ook zo naar huis, maak je niet druk om de vloer.” Dus toen ging ik om 15.55 naar huis toe! Eenmaal thuis na de boodschappen was ik inderdaad ontzettend moe! Zelfs zo moe dat ik mij niet lekker voelde. Ik ben dan ook om 20.00 lekker gaan slapen.

De volgende dag nog steeds niet lekker. Ik heb Danny een appje gestuurd dat ik mij helemaal niet goed voelde en geen stage kon lopen. Hij constateerde dat ik Corona klachten had en dus een test moest doen. Helaas mijn woensdag is gevuld met een Corona test doen en de rest van de dag binnen zitten en vooral niet het huis uit gaan…. Opzich niet erg want ik ben te beroerd om uit bed te komen🥴 Toch nog even naar de winkel gegaan voor paracetamol en naar buiten gaan was wel goed  voor mij. Toen ik terug kwam was ik heel moe maar het was fijn om ff het huis uit te gaan na een dag in bed. Dus op tijd naar bed. Naja bed dat is al de hele dag. Ik bedoel op tijd slapen en morgen maar weer zien!

Ik ben wakker! Het is donderdag en nogsteeds hoofdpijn en keelpijn maar verder voel ik mij best goed! Helaas nog geen uitslag dus dat word nog een dag niks doen…

Het is 16.00 uur, ik hoor de voordeur opengaan…. Ik schrik best wel want die zat op slot! Ik hoor iemand hallo roepen dus ik roep terug. “Ohh hi, I am the landlord. I’m here because the French girls are moving in today. So I am here to get their rooms ready.” Ik zeg oke en ga terug naar mijn kamer want jah ik heb nog geen corona uitslag. Eenmaal in mijn kamer denk ik “JAAHHHH IK KRIJG HUISGENOTEN!!! EINDELIJK!!!” Ik ben zooo blij dat er eindelijk mensen komen wonen hier! Was ik echt aan toe!

Op vrijdag heb ik weer lekker stage gelopen! Veel chiller dan de eerste keer omdat ik mij ook beter voelde! De dag voorliep verder het zelfde. Ze hebben alleen dit keer ook lessen gehad. Rekenen, spelling, en ook IErs. De kinderen hebben als verplicht vak IErs. En nee kon er niks van volgen😂. Toen ik thuis was waren de Franse meiden weg. ‘S avonds hebben we samen gegeten, het was erg gezellig maar wel lastig communiceren. De meiden zijn niet geweldig goed in Engels. Erg lastig maar ben al lang blij dat ze een beetje kunnen communiceren. Later op de avond zijn we samen naar de pub gegaan! Erg leuk en gezellig!

Zaterdag heerlijk uitgeslapen! Daar had ik zin in joh! Ik ben eerst naar de sportschool gegaan, dat wilde ik al eerder doen maar aangezien ik mij niet lekker voelde niet geweest. Dus nu eindelijk wel! Het was gek want alles is anders en er waren veel mensen. Maar ik heb weer lekker mijn ding gedaan en was blij dat ik weer kon sporten! Daarna met de Franse meiden wezen shoppen, boodschappen wezen doen, eten gemaakt en spelletjes gedaan. Was super gezellig! Ik ben heel blij dat ze zijn ingetrokken! Want ik voel mij nu niet meer zo alleen als ik thuis zit in het weekend of als ik thuis kom nadat ik iets heb gedaan.

Vandaag ga ik weer naar de kerk. Vorige week heb ik daar ook over verteld. Als ik weer thuis ben ga ik met de meiden maar het park. Heerlijk ontspannen!

Geniet van jullie zondag, jullie horen weer van mij🙋🏽‍♀️

1. Wilco Westerink:
    5 september 2021
    Prachtig geniet er zo veel mogelijk van
  2. Renate westerink:
    5 september 2021
    leuk weer om je verhaal te lezen en goed om te horen dat het klikt met je huisgenoten en dat je nu lekker aan het genieten bent 😍
  3. Bianca Westerink:
    5 september 2021
    Super leuk om te lezen allemaal 😁 en wat fijn dat je nu huisgenoten heb
    Neem me petje af hoor dat je dit doet lijkt me allemaal zo eng

Geniet ervan dag is het belangrijkste 🥰😘
  4. Oma westerink:
    6 september 2021
    Wat één verhaal,maar wel heel spannend, geniet er ook één beetje van.😍
  5. Menzo en Alie:
    12 september 2021
    Leuk om te lezen Sharon! Wij vinden het maar knap hoor, petje af inderdaad! Groetjes en liefs van ons!😘
  6. Evalien en Eduard:
    12 september 2021
    Ha Sharon, leuk om te lezen over je ervaringen! Veel succes en een mooie tijd!
    En: je bent JARIG🎉!! van hàrte gefeliciteerd!!
    Alle goeds voor je nieuwe jaar en
    liefs van ons, Eduard en Evalien😘
  7. Sharon: