Mijn aller eerste (mid)week in Ierland.

29 augustus 2021 - Carlow, Ierland

Woensdag

Jaja ik heb een hele lange dag achter de rug. Om 12 uur ging ik weg van huis en om 13 uur was ik daadwerkelijk op Schiphol. Nog nooit van mijn leven op Schiphol geweest… GROOOT JOH! Maar ik heb alles overleeft en gevonden!!! Ik ga eerlijk zeggen… opstijgen en landen, VRESELIJK! Snap niet dat mensen dat leuk vinden! Verder was het prima! Ik zat naast 2 smalle Chinezen dus had alle ruimte😂 Eenmaal geland in Ierland werd ik weer zenuwachtig, maar na een half uur wachten op mijn koffer kon ik eindelijk naar Suzanne. Super lieve vrouw! Ik wilde instappen in de auto en jah ik liep naar de verkeerde kant. Don’t blame me! In Dublin stond alles vast en heb er 1 uur en 45 min over gedaan om bij MIJN huis te komen… eenmaal aangekomen stond Danny te wachten. Hij heeft mijn koffers naar boven getild en mij een tour door het huis gegeven. Ik zal even wat foto’s van het huis laten zien.

306A2A38-41DC-4EF4-B2AE-88A74BA2E6CB8F59ACD3-536C-4281-A295-D5D934951B3772A14F6B-F29D-4A7C-81BD-E666B7D15014

Momenteel zit ik alleen in dit huis. Over een dag of 10 komen er andere buitenlandse studenten die hier ook gaan wonen.

Danny vroeg aan mij of ik nog even door Carlow wilde gaan om te kijken, maar ik had super veel trek want na 10 uur kreeg ik niks meer naar binnen van de spanning. Dus om 19 uur (in Nederland 20uur) eindelijk weer gegeten. Ik heb mijn koffers uitgepakt en ben lekker gaan slapen, want na een nacht met ongeveer 4/5 uur slaap, veel indrukken en spanning was ik ontzettend moe.

Donderdag

Om 9 uur ging de winkel open, er was niks in huis dus moest echt boodschappen doen. Ik wilde oversteken ik keek links, rechts… huh de auto’s kloppen niet. Oja het is hier allemaal omgekeerd😂 Ik liep telkens aan de verkeerde kant van de weg🙈 Om 10 uur kwam Danny mij ophalen voor een tour door Carlow. Eerst nam hij mij me naar zijn kantoor en heeft mij van alles verteld over de ervaringen van andere studenten, dingen die ik hier ga leren, dingen die hier anders zijn dan in Nederland en uitgelegd hoe IEren in elkaar zitten. Daarna ben ik naar mijn stageplek geweest ‘Askea Boys Catholic National School’ jaja een school ALLEEN VOOR JONGENS! Ik heb de directrice ontmoet en ze vroeg mij om maandag om 11uur terug te komen om kennis met alles en iedereen te maken. Maandag is daar nog een studiedag dus ze hebben voor 11 uur nog vergaderingen. Na mijn ontmoeting met de directrice van de school heeft Danny mij heel Carlow laten zien. Ook heeft hij Walter gebeld, dat is een fietsenmaker, voor een fiets voor mij. Ik ga vandaag nog langs om te kijken voor een fiets.

Vrijdag

Ik kon lekker uitslapen want Danny is bij zijn ouders dit weekend. Vandaag zou ik mijn fiets ophalen dus dat heb ik gedaan. Ik zal jullie even een beeld geven van de fietsenmaker daar.

E1900E98-1C19-4AEB-B74D-050D5C5A80CC

De baas daar heeft een wand met hangsloten, zadels enzv, het enige probleem was dat voor die wand allemaal dit soort troep lag dus daar kon hij eigenlijk niet echt bij. Toen ik gisteren langs kwam voor mijn fiets hingen de handremmen los onder het stuur, het zadel was kapot en scheef en verder ziet de fiets er gewoon oud uit. Vandaag had hij nieuwe handremmen, nieuwe versnellingen, een nieuw zadel en hij had het zadel op mijn hoogte gezet. Dus ik presenteer jullie…. Mijn nieuwe fiets!!

5CB5468D-9521-4814-A3E9-6249DE7ABEC6
Misschien vraag je je af, waarom een mountainbike? Dat komt omdat ze in IErland geen andere soort fietsen hebben.
Toen de fiets echt mijn bezit was, ben direct naar mijn stage gefietst om zo de weg een beetje te ontdekken. Ik ga eerlijk zijn… DOODENG!!! Het begint bijvoorbeeld al met het feit dat ze geen fietspaden hebben. Je moet je dus gedragen als een auto, wachten voor de stoplichten van auto’s, voetgangers voorrang geven en als er een auto van links komt gaat die jou ZEKER NIET voorlaten omdat jij op een fiets fietst. Veel IEren fietsen ook op de stoep dus dit heb ik grotendeels ook gedaan. Het enige nadeel is dan dat je bij elke rotonde voor het stoplicht moet wachten, dit kan zo zonder te overdrijven 3 minuten duren (er zijn dan ook weinig IEren die wachten op groen). Daarna ben ik naar de LIDL geweest, deze winkel heeft zeker mijn voorkeur. Veel meer keus, ook glutenvrij. Voor de mensen die het niet weten. Ik heb een gluten allergie dus ik moet hier ook rekening mee houden tijdens het doen van boodschappen. Best lastig in een ander land, maar de LIDL heeft veel keus.

Zaterdag

Vandaag ben ik heel laat uit bed gegaan. De eerste zaterdag in (ongeveer) 4,5 jaar dat ik niet op de markt hoefde te staan. Heeeelll gek. Jaap (een collega op de markt) appte mij en toen dacht ik wel even van: hmm ik mis het wel… Ondanks dat ik het uitslapen heerlijk vind!!! De markt vond ik echt altijd heel erg leuk! Na mijn ontbijt ben ik op de fiets langs de sportschool geweest. Ik begin al een beetje meer aan dat fietsen te wennen (In mijn straat dan). Ik heb bij de sportschool even een abonnementje genomen voor 4 maanden. Ik miste toch wel dat ik weinig kan doen hier. En Basic-Fit vond ik altijd heel chil. Daarna ben ik naar St Patrick's College gefietst. Ze hebben daar een prachtig groot park en daarnaast staat de Cathedral of the Assumption of Blessed Virgin Mary. Ik zal even laten zien wat ik met ‘prachtig’ bedoel.

584BA6AA-4F75-4EAE-B656-EE7DD4D646BA
Toen ik last kreeg van mijn kont door het lange zitten, ben ik de stad in gefietst opzoek naar een terrasje. Ik kwam binnen met de vraag of ik buiten mocht zitten. De man die daar werkte zei: You can’t drink outside. Ik wist dat hij alcohol bedoelde en vroeg daarom om koffie. Ik mocht toen wel buiten zitten. Mensen in IErland drinken veel bier vandaar dat hij dat zei. Toen ik eenmaal rustig mijn boekkie zat te lezen kwam er een man met een bloemetje aangelopen. Hij gaf deze aan mij met de vraag wat is las.

6B32D6A9-41C0-41F2-B002-A597734E8DA1

Ik legde dat kort uit alleen hij keek heel raar naar mijn boek. Ik legde uit dat ik Nederlands ben, He loved the Netherlands. Naja Amsterdam dan. Het viel mij op dat bijna iedereen je begroet, ook al ken je ze dus niet. Ook zegt niemand ‘Hello’ nee ze begroeten allemaal met ‘how you doin’ zooo snel dat je het niet eens verstaat. Ik heb van iemand uit Nederland gehoord dat dit normaal is en dat je dat gewoon terug moet zeggen. Het is de IErse manier van begroeten. En ja niemand kijkt raar als je dat terug zegt, dus ik blijf dat lekker doen😂

Zondag

Vanochtend ben ik naar de kerk geweest. Scots Church Cemetery. Het is een kleine kerk. Ook zijn ze als het om Corona gaat best wel streng. Mijn handen moesten gedesinfecteerd, ik moest mijn nummer opschrijven, ik moest de hele dienst een mondkapje op en ik moest op een stoel zitten die met plastic muren was omringd om zo geen mensen ‘aan te steken’. Ze zijn in IErland nog best streng als het om Corona gaat. Na de kerkdienst kwam Danny mij ophalen. We hebben even koffie gedronken. Ik ben hier via zijn organisatie dus hij komt soms even langs om te kijken hoe het met mij gaat.

Nou dit was mijn eerste midweekje in IErland. Ik zal elk weekend iets plaatsen over mijn week. Waarschijnlijk is het niet elke week zo uitgebreid, maar omdat nu alles nieuw is had ik veel te vertellen! Leuk dat je dit hebt gelezen! En jullie horen volgende week weer van mij🙋🏽‍♀️ Bye bye

1. Renate westerink:
    29 augustus 2021
    leuk hoor om je verhaal te lezen blijven we toch een beetje op de hoogte 😉
  2. Wilco Westerink:
    Prachtig geniet ervan lieverd😘
  3. Oma westerink:
    30 augustus 2021
    Heel leuk om jou verhaal te lezen,zo blijven we mooi op hoogte.😘
  4. Inez:
    30 augustus 2021
    Leuk verhaal Sharon, heel veel succes en plezier!
  5. Theo Mulderij:
    31 augustus 2021
    Super mooi om te lezen je mist alleen mij op de markt hè